Vandaag geen kookboek, maar een boek om je te wapenen tijdens je strooptochten door de supermarkt: De Supermarkt Survivalgids, geschreven door Teun van de Keuken.
Teun van de Keuken kennen we onder andere van verschillende consumentenprogramma’s, waarvan er een aantal gaan over de voedselindustrie. Scherp, kritisch en met een gezond gevoel voor humor. Door zijn opgedane kennis van de voedselindustrie is hij de ideale tour guide langs de schappen van de supermarkt.
In de eerste plaats heeft Teun van de Keuken in dit boek op een toegankelijke en prettige manier zijn woorden gekozen, zodat je het boek glimlachend in één ruk kunt uitlezen. In de tweede plaats wapent hij je met diezelfde woorden met kennis die de gemiddelde supermarkt consument goed kan gebruiken. Op subtiele wijze wordt door slimme marketing namelijk niet alleen gezorgd dat we producten kopen (en vaak meer dan we van tevoren hadden bedacht), maar ook dat onze voorkeur automatisch uitgaat naar een bepaalde variant (vaak de duurdere) van het betreffende product. Als je je daar eenmaal van bewust bent, kun je jezelf aanleren op een andere manier naar producten te kijken.
Teun van de Keuken neemt ons mee langs de stellingen van de supermarkt, te beginnen – net zoals bij de meeste supermarkten – bij de groente- en fruitafdeling. Je leest bijvoorbeeld wat er met bananen gebeurt voordat ze geel, zacht en zoet in de schappen liggen. Je leest hoe het kan dat appels en peren het hele jaar door verkrijgbaar zijn en waarom mooie vruchten vaak lang niet zo lekker zijn als hun minder fraaie broertjes en zusjes.
Na de groente volgt de vleesafdeling. Hier lees je waarom een plofkip na 6 weken geslacht moet worden en ook van wie dat moet. Verder lees je over ‘duur doen‘ en ‘als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan is het meestal te goed om waar te zijn‘. Over petroleum in truffelolie en waarom is leverworst eigenlijk zo goedkoop?
Zo wandelen we in het boek van afdeling naar afdeling en laat Teun van de Keuken ons op prettige, maar niet mis te verstane wijze, zien hoe we bij vrijwel ieder product voor de gek worden gehouden. Hoe we worden verleid om dit specifieke product aan te schaffen, terwijl het helemaal niet op ons boodschappenlijstje stond en we een uur geleden nog niet wisten dat we dit nodig hadden. Als je dit boek hebt gelezen garandeer ik je dat je bij je volgende bezoek aan de supermarkt de zeer herkenbare stem van de auteur in je hoofd kunt horen!
De Supermarkt Survivalgids is bijzonder aangenaam geschreven, leest makkelijk en wapent je met kennis die eigenlijk iedereen zou moeten hebben. Want hoe grappig het ook lijkt, er zit wel degelijk een serieuze ondertoon in en een serieuze bedoeling achter. Als je weet dat je voor de gek gehouden wordt en je besluit toch tot aanschaf over te gaan, is het in ieder geval een bewuste keuze die je met de juiste kennis gemaakt hebt. Glimlach dan maar eens om termen als ‘Oud-Hollands’, ‘Culinair’, ‘Ambachtelijk’ of ‘Zonder toegevoegde suikers’. Verder staan er in het boek een aantal Keuringsdienst van Waarde-achtige telefoongesprekken uitgeschreven. Om van te smullen!
De Supermarkt Survivalgids – Teun van de Keuken – Uitgeverij Meulenhoff – ISBN 9789029092470 – € 20,-